Sider

fredag 12. mars 2010

Hobbybøker og diverse prosjekter

Hvordan kan en person som elsker bøker OG garn kombinere disse lidenskapene? Ved hjelp av bøker om strikking og hekling, selvsagt... Min mann synes det begynner å bli mer enn nok av både bøker og garn i heimen - men den dagen han slutter å kjøpe filmer skal jeg heller slutte å kjøpe bøker og garn.

Jeg har jo alltid masse prosjekter på gang, og med disse vidunderlige bøkene (som bare er en liten brøkdel av samlingen min) dukker det stadig opp nye prosjekter man kan fordype seg i og drømme seg litt bort med.



I denne boken er det utrolig masse fint babytøy. Favoritten min er den cardiganen som det er bilde av på forsiden, men det er også flotte tepper og haugevis med nydelige vester, gensere og cardigans inspirert av 20-, 30-, 40- og 50-tallet. Jeg har ikke strikket noe fra denne boken enda, men planen er å velge meg ut et prosjekt eller to herfra om ikke så alt for lenge...



I denne boken får romantikeren i meg fullt utløp. Det er haugevis med fristende prosjekter å finne her i alt fra det tynneste garn i intrikate blondemønster til tykkere plagg som strikkes på tykkere pinner. Filosofien til forfatteren er at plaggene skal strikkes i ett stykke slik at det ikke blir behov for montering etterpå, og det er jo en fin filosofi;-) Jeg har ikke kommet så langt som å teste ut noen av disse oppskriftene enda, for jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg liker best.



Dette er "Wenna", som er hentet fra boken over. Jeg funderer litt på om det kan bli et prosjekt å plassere på to-do-lista, men det er vanskelig å bestemme seg. Det ser uansett ut som om det vil gå ganske så raskt å strikke den - og den er flott å se på.



Denne boka kjøpte jeg i går. Min sønn har fått det for seg at jeg kan strikke og hekle alt han ber meg om, så han ville så gjerne ha seg et heklet kosedyr. I tillegg ønsker han seg en ullgenser med Darth Vader på den ene siden og Yoda på den andre siden. Jeg får se hva som kommer ut av det, men et heklet kosedyr vil vel ikke være en umulighet. Han venter for øvrig fremdeles på Sack-Boy, som jeg satte i gang med å strikke for et år siden men som aldri ble ferdig fordi jeg ikke klarte å få til tomlene... Det er i det hele tatt mange UFOs i strikkekurven(e) min(e)...



Dette er en søt, liten sak som jeg har hatt en stund. Nok en gang har jeg kommet over et luksusproblem: nemlig hvilken av figurene jeg skal hekle først. Jeg holder en liten knapp på Nosferatu eller The Grim Reaper, men jeg må nesten se det litt an. Kanskje en liten ekspedisjon til et fabrikkutsalg for garn muligens er på sin plass snart. Hodet mitt renner over av alskens prosjekter, og denne utemmelige lidenskapen for garn og hobbybøker gjør at jeg aldri er helt á jour. Men kanskje målet ikke må være å hele tiden være á jour men å kunne drømme om fremtidige prosjekter og aldri gå tom for idéer.

Ingen kommentarer: