Sider

torsdag 8. april 2010

Jeg slår et slag for en av mine store helter fra litteraturens verden



Minst en gang i året er jeg og min mann nødt til å se Ringenes Herre-trilogien om igjen, og den er like fantastisk hver gang. Jeg har egentlig aldri vært særlig hekta på fantasy-litteratur selv om jeg var - og fremdeles er - en stor fan av Narnia-bøkene til C.S. Lewis og forelsket meg i Lord of the Rings-trilogien da jeg endelig oppdaget den.

Jeg er nok hobbit through and through i sjela, har jeg funnet ut. Jeg er rolig av meg, elsker alt som gror og nyter gjerne god mat i fredelige omgivelser. Kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen, men snill og omtenksom og kjærlig - selv om jeg nok kan trø til når det trengs. Det er nok også derfor jeg har en stor forkjærlighet for nettopp Samwise Gamgee, som etter min mening er den største helten i the Lord of the Rings-trilogien (selv om mange av de andre karakterene unektelig er mer imponerende enn ham).

Greit nok, det er selvsagt modig av Frodo å ta på seg oppgaven - men selv om ingen har tvunget Sam med følger han Frodo trofast uten å klage, og det er hans fortjeneste at Frodo faktisk lykkes til slutt.

Jeg slår herved et lite (om mulig nerdete) slag for Samwise the Brave - den største helten i Lord of the Rings (som for øvrig Sean Astin spiller til perfeksjon).

Følg med ved en senere anledning for mer om flere av litteraturens store helter...

Ingen kommentarer: