Sider

mandag 29. november 2010

Turen til Tigerstaden

Endelig har jeg fått til å legge inn bildene fra Osloturen - som jo fant sted for noen uker siden nå.. Bildene er for øvrig tatt med Storesøsters kamera, siden det tar mye mindre plass enn speilreflekskameraet mitt, så det er litt røde øyne her og der - men det gjør ingen ting.

Vi dro av gårde fredag ettermiddag, rett etter skoletid. Fru Hegemoni hadde stresset rundt siden soloppgang (slik som hun vanligvis pleier å gjøre når hun skal ut på tur) og til og med shinet opp huset til Revisorens hjemkomst (fra en aldri så liten svipptur til Athen).

Resultatet var en noe oppjaget frue allerede før avreise hjemmefra, og siden vi i tillegg klarte å være en smule forsinket ut til flyplassen var det ikke akkurat hvilepuls som pumpet gjennom årene på undertegnede. Med overvekt i bagasjen (verdens største koffert er ikke så praktisk, tross alt), melkeflasker som måtte smakes på og stellebag som måtte nøye undersøkes i sikkerhetskontrollen nådde damen maxpuls da de begynte å boarde flyet vårt før det var blitt konstantert at vi allikevel ikke var terrorister med sprengstoff i Aventflaskene og zinksalven.

Det var helt folketomt da vi nådde frem til innsjekkingsskranken, og de hadde allerede rukket å rope "gjenværende passasjerer" (oss) opp på høyttaleren, så det var ekstra fint å gå gjennom midtgangen i flyet med Lillesøster på magen og verdens største stellebag daskende borti diverse skuldre langs veien helt til bakerste rad (man hadde da bestilt plass på forhånd i nærheten av toalettet - just in case...) når alle andre allerede hadde kommet seg om bord og bare satt og ventet på oss.

Heldigvis lot ikke jentene mine seg stresse opp. De var like blide som alltid. Storesøster syntes faktisk det hele var rimelig underholdende og utbrøt oppglødd da fru Hegemoni dumpet utkjørt ned i flysetet og febrilsk skrudde på den lille viftedingsen på panelet over dem: "Mamma, du er helt rød i fjeset!!!". Heldigvis roet den aller mest hissige rødfargen seg ned i takt med frekvensen på pulsen, så da vi nådde frem til bestemmelsesstedet var fruen bare lettere rosa i kinnene og Lillesøster hadde rukket å spise litt melk.

Etter en liten tur med Flybussekspressen, hvorpå fruen hadde rukket å få litt høyere puls igjen, nådde vi endelig frem til bestemmelsesstedet! Der ventet fantastiske frøken K, den deilige beibimagen hennes og herlige croissanter og te. Det gjorde godt etter en hektisk ettermiddag.

Og dermed kunne en helg med indulgence bare begynne.




Siden Storesøster skulle få bestemme hva og hvor denne helgen var det hele opp til henne. Heldigvis liker hun å ta livet med ro og setter pris på det late, skravlende sofaliv - derfor startet vi helga med nettopp det. Burger fra sjappa like i nærheten og en hel pose med digg, film og en tannbørste (jepp!). It was a good day...

Lillesøster ser ut til å være på samme bølgelengde som Storesøster i så måte. Hun nøt lydene fra storbyen og hadde det skikkelig greit på jentetur, hun også. Bare masse godlyd og skikkelig dyp søvn i vogna da vi var ute på shopping. (Det var nok takket være den nye Voksi Urban som hun satt så godt oppi på ekspedisjonen vår rundt omkring i hovedstaden...)


(Shoppingen har jeg allerede dekket i et tidligere innlegg, derfor hopper jeg elegant over det i denne omgang.)



Siden dette var Storesøsters (og Lillesøsters, innlysende nok) første tur til hovedstaden tenke vi naturlig nok at hun muligens kunne tenke seg å se Slottet og Stortinget. Storesøster hadde imidlertid noe helt annet i tankene og ønsket seg aller, aller, aller, aller (x 10000) å se Skal vi danse-studio i Nydalen. Hun var også unektelig fascinert av transportsystemet i hovedstaden og alle mulighetene folk som bor der har for å komme seg omkring, så vi måtte selvsagt teste ut dette. Derfor ble lørdagen en dag preget av ulike former for transport, (livs)nødvendige stopp på cafeéer og Skal vi danse. Ukas/Månedens/Årets høydepunkt for Storesøster var nok da vi sto rett utenfor studio og hun fikk øye på selveste Maria der inne, og i tillegg fikk se kapellmesteren like etter: "Tenk at eg står her!". Og vips! så var alle tanker om spillekvelden med klassen fredagen og klassefesten som skulle være samme dag og som hun følgelig gikk glipp av glemt. Heldigvis.







En liten tur innom Deli de Luca og den lokale burgersjappa senere benket vi oss foran TVen for å få med oss ukas Skal vi danse. "Tenk at eg sidde her, nesten der hvor de er!" utbrøt en lettere starstruck Storesøster og gulpet i seg så mye sukkerholdig mat og drikke at hun nesten ikke fikk sove den kvelden. Too much excitement, vil man tro. And it was a good day...

Før hun (endelig) la seg kikket hun opp på meg med store øyne og sa (Storesøster, altså): "Viss eg e sjuge i mårå, må me ver i Oslo en dag te?".


Her er forresten frøken K og den vidunderlige beibimagen hennes. Vi må jo ikke glemme henne! Jeg er faktisk nesten for tante å regne, føler jeg, så jeg gleder meg vilt til den lille, viltre jenta hennes kommer! Hun må bare ikke komme så lenge før tiden, for jeg plundrer forferdelig med hentesettet...


Dessverre hadde vi returbilletter til sent på søndag ettermiddag, så etter en lang og lat morgen (det ble sene kvelder for fru Hegemoni og frøken K - mye å skravle om og liten tid å gjøre det på) kom vi oss ut på kakaokafe og en liten pause på Grünerløkka før det var på tide å ta flytoget ut til Gardermoen igjen. Fruen stresset seg obligatorisk opp igjen (dog ikke fullt så mye som på turen til Oslo), men klarte heldigvis å komme seg på flyet med begge de to jentene sine uten store problemer, og uten å være siste mann inn - men siden man var siste mann inn i flyet på turen bort måtte man for syns skyld være siste mann ut av flyet på hjemturen...


Det var en fin tur, selv om det jo alltid er godt å komme hjem igjen til all klesvasken og rotet...

Og på spørsmålet om når vi skal dra tilbake til Oslo igjen svarte Storesøster følgende: "I mårå?". Jeg tror hun likte seg.

5 kommentarer:

Pafrika Og Belkini sa...

Fine jenter du har! Det ser ut som en grådig fin tur, og stresset mor på flyet er obligatorisk, etter min erfaring.
Det var også grådig gøy at du ville følge meg!

Fin kveld til dere!

Kamomille sa...

Koselig! Ser ut som at dere har hatt en fin tur!!
Jeg liker Tigerstaden jeg, men det er nesten bedre å dra på tur tid enn å bo der! Jeg bodde der i 2 år og så rømte jeg opp nord:) !!!

Ha en fin kveld videre:)

hege sa...

Borte bra, men hjemme best;-)) Godt å høre at det trolig finnes flere stressede mødre på tur der ute!

Blir nok ny tur til Oslo til sommeren, tenker jeg.

Huldra sa...

Stress og ro, og ro og stress. Godt det ble mer ro enn stress til slutt, så det ble en vellykket jentetur på dere. Storesøster har hatt det helt toppers skjønner jeg. :)
Stooore magen sin! La oss få se hentesettet før du sender det avgårde da. Nysgjerrig må vite. :)

hege sa...

Det blir nok en råd med bilde av hentesettet, ja - det må bare bli ferdig først... Huff! Slipper snart opp for tid, er jeg redd - føler på meg at det er en litt utålmodig frøken der inne...