Sider

lørdag 20. februar 2010

Pelargonium




Jeg vil våge å påstå at en av mine aller største blomsterfavoritter er pelargonium. De er vakre, villige og varer lenge - og så kommer de tilbake år etter år selv om de må overvintre i kjelleren uten nesten noe som helst vann. De er rett og slett et lite mirakel.

Jeg elsker å bruke gjenstander som betyr noe for meg når jeg dekorerer inne og ute. Grillen som min morfar i sin tid laget av en gammel utslagsvask og som rommet en hel pose med grillkull og vel så det holder mange kjære minner for meg om koselige grillkvelder sammen med familien i en svunnen tid. Sortsvidde pølser i brød servert i hvite spissposer av papir er et av minnene som henger sammen med Grillen. Siden min mann foretrekker den mer renslige varianten gassgrill (selv om jeg fremdeles synes at pølser grillet på kull er aller best) har Grillen fått et par strøk med brannbilrød maling og blitt til blomsterpotte.

Det blir vår i huset når Grillen får komme ut, og det er like spennende hvert år når det begynner å spire og gro i Grillen og kaskader av rosa og røde pelargonium utfolder seg.

Jeg gleder meg virkelig til å hente frem Grillen igjen. Særlig på dager som dette da våren virker uendelig langt unna. Nå har det begynt å snø igjen og jeg sitter under teppet og drikker kaffe. Jeg håper inderlig at våren kommer før jeg får sukk for meg. Virkelig. Imens trøster jeg meg med bilder av pelargoniumene mine fra i fjor vår og sommer.

Ingen kommentarer: